ÐÑÑвно налÑгане
СÑÑноÑÑ, знаÑение, Ð¸Ð·Ð¼ÐµÐ½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ Ñова, коеÑо ÑпоÑÑÑваÑиÑе е добÑе да знаÑÑ Ð·Ð° него
ÐÑÑвноÑо. Ðой не е бил изненадван непÑиÑÑно Ð¾Ñ Ñози неоÑакван гоÑÑ? Ðого лекаÑÑÑ Ð¿Ð¾ една или дÑÑга пÑиÑина не е накаÑал да загÑби поÑва под кÑакаÑа Ñи Ñ Ð´ÑмиÑе “имаÑе кÑÑвно”? ТакÑв Ñовек е ÑаÑÑлив. РвÑе пак и здÑавиÑÑ Ðµ добÑе да познава опаÑноÑÑиÑе на кÑÑвноÑо налÑгане, да може да Ñе пÑедпазва Ð¾Ñ ÑÑÐ»Ð¾Ð¶Ð½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ да пÑедвижда пÑоблемиÑе.

Ðакво е кÑÑвноÑо налÑгане?
ÐÑÑвноÑо налÑгане е ÑоÑно Ñова, коеÑо звÑÑи. То е налÑганеÑо, наÑиÑкÑÑ, койÑо кÑÑвÑа под напÑежение ÑпÑажнÑва вÑÑÑ Ñ ÐºÑÑвоноÑнаÑа ÑиÑÑема и нейниÑе ÑÑдове.
ÐаÑо кÑÑвÑа е под налÑгане?
Това е еÑÑеÑÑвени ÑизиÑеÑки и ÑизиологиÑен пÑоÑеÑ. СÑÑÑеÑо е помпа и Ñо пеÑиодиÑно изÑлаÑква поÑоÑи кÑÑв в една оÑноÑиÑелно заÑвоÑена кÑÑвоноÑна ÑиÑÑема. ÐÑделно Ñази кÑÑв ÑÑÑбва да Ñе движи и ÑÑ ÑеÑÑо Ñе влива Ð¾Ñ Ð³Ð¾Ð»ÐµÐ¼Ð¸ ÑÑдове Ñ ÑиÑок ÑазÑез и голÑма вмеÑÑимоÑÑ ÐºÑм Ñакива Ñ Ð¿Ð¾-ÑеÑен ÑазÑез и по-малка вмеÑÑимоÑÑ. Това ÑÑÑо дава еÑÐµÐºÑ Ð²ÑÑÑ Ñ Ð½Ð°Ð»ÑганеÑо. Ðе на поÑледно мÑÑÑо, изпомпванеÑо, наÑиÑкÑÑ, напÑежениеÑо каÑÐ°Ñ ÐºÑÑвоноÑниÑе ÑÑдове да ÑеагиÑаÑ, пÑоменÑйки елаÑÑиÑноÑÑÑа Ñи. ÐоÑÑаÑа, поемаÑа Ð²Ñ Ð¾Ð´ÑÑÐ¸Ñ ÐºÑÑвен Ñок, Ñе ÑазÑиÑÑва и налÑганеÑо в Ð½ÐµÑ Ñе ÑвелиÑава. Това налÑгане ÑÑ Ñе ÑÑаÑае да ÑÑавни, пÑидвижвайки кÑÑвÑа напÑед, кÑм меÑÑаÑа Ñ Ð¿Ð¾-ниÑко налÑгане.
РазбиÑа Ñе, по-леÑно би било на аоÑÑаÑа, вмеÑÑо да “ÑазпÑаÑи” кÑÑвÑа по ÑÑлоÑо ÑÑло, моменÑално да Ñе Ñвие и да вÑÑне кÑÑвÑа в ÑÑÑÑеÑо. Ðо за да не Ñе ÑлÑÑва Ñова, Ñе гÑÐ¸Ð¶Ð°Ñ ÑемилÑнаÑниÑе клапи, коиÑо не допÑÑÐºÐ°Ñ Ð¾Ð±ÑаÑÐ½Ð¸Ñ Ñок (какÑо и нÑкои Ð¼ÐµÑ Ð°Ð½Ð¸Ð·Ð¼Ð¸ на Ñвиване).
Ðакво ÑазбÑÐ°Ñ Ð¼Ðµ доÑÑк? ÐÑÑвноÑо е ноÑмално Ñвление в оÑганизма на Ð¶Ð¸Ð²Ð¸Ñ Ñовек. ÐÑновен негов двигаÑел е ÑÑÑдеÑниÑÑ Ð¼ÑÑкÑл, но немалко влиÑние Ð¼Ñ Ð¾ÐºÐ°Ð·Ð²Ð°Ñ Ð¸ ÑÑдовеÑе. ÐÑÑвноÑо ÑÑздава ÑÑловиÑÑа за ноÑмално кÑÑвообÑаÑение. Ðидно е, Ñе Ñо и ваÑиÑа, Ñе пÑи Ñвиване на ÑÑÑÑеÑо е най-виÑоко, а поÑле, Ñ ÑазпÑеделÑнеÑо на кÑÑвÑа Ð½Ð°Ð´Ð¾Ð»Ñ Ð¿Ð¾ÑÑепенно намалÑва, до ÑледваÑÐ¸Ñ ÑдаÑ. Ðо как ÑÑава Ñова, какÑв е ÑоÑно Ð¼ÐµÑ Ð°Ð½Ð¸Ð·Ð¼ÑÑ?
СиÑÑола и диаÑÑола
ÐомпенаÑа ÑÑнкÑÐ¸Ñ Ð½Ð° ÑÑÑÑеÑо най-гÑÑбо казано Ñе ÑеализиÑа поÑÑедÑÑвом ÑвиванеÑо и ÑазпÑÑканеÑо на пÑедÑÑÑднаÑа камеÑа. ÐоменÑÑÑ Ð½Ð° пÑлно Ñвиване, когаÑо ÑÑÑÑеÑо е изпомпило най-много кÑÑв, Ñе наÑиÑа ÑиÑÑола. ÐоменÑÑÑ Ð½Ð° макÑималноÑо оÑпÑÑкане на ÑÑÑдеÑÐ½Ð¸Ñ Ð¼ÑÑкÑл Ñе ознаÑава каÑо диаÑÑола. СиÑÑолаÑа и диаÑÑолаÑа пÑедÑÑавлÑÐ²Ð°Ñ Ð½Ð¾ÑмалниÑÑ ÑÑÑдеÑен ÑиÑÑм. ÐÐ·Ñ Ð¾Ð¶Ð´Ð°Ð¹ÐºÐ¸ Ð¾Ñ ÐµÐ»ÐµÐ¼ÐµÐ½ÑаÑниÑе ÑизиÑеÑки познаниÑ, Ñледва да пÑедположим, Ñе ÑиÑÑолноÑо налÑгане е най-виÑокоÑо, а диаÑÑолноÑо – най-ниÑкоÑо и Ð¼ÐµÐ¶Ð´Ñ Ñези моменÑи кÑÑвноÑо плавно Ñпада.
СпадÑÑ Ð½Ðµ е ÑÑвÑем плавен. Явно Ð¼Ñ Ð²Ð»Ð¸ÑÑÑ Ð¼Ð½Ð¾Ð³Ð¾ ÑакÑоÑи, каÑо вклÑÑванеÑо на аоÑÑниÑе клапи и ÑазлиÑноÑо Ñвиване на големиÑе кÑÑвоноÑни ÑÑдове. Ðо пÑинÑипÑÑ Ð¾ÑÑава ÑакÑв. ÐоÑнаÑа гÑаниÑа Ñе наÑиÑа ÑиÑÑолиÑно налÑгане, долнаÑа – диаÑÑолиÑно и Ð¼ÐµÐ¶Ð´Ñ Ð´Ð²Ð°Ñа моменÑа налÑганеÑо Ñпада, колебаÑелно, но Ñ ÑÑна ÑенденÑÐ¸Ñ Ð½Ð°Ð´Ð¾Ð»Ñ. РазликаÑа Ð¼ÐµÐ¶Ð´Ñ ÑиÑÑолиÑно и диаÑÑолиÑно налÑгане Ñе обознаÑава каÑо пÑлÑово налÑгане.
ÐпиÑаниÑÑ ÑÑк Ð¼ÐµÑ Ð°Ð½Ð¸Ð·Ñм меÑи налÑгане, познаÑо ни каÑо аÑÑеÑиално кÑÑвно налÑгане. Това е, коеÑо имаме на пÑедвид, когаÑо говоÑим за “кÑÑвно”. УÑедÑÑ, Ñ ÐºÐ¾Ð¹Ñо Ñе меÑи аÑÑеÑиалноÑо кÑÑвно налÑгане Ñе наÑиÑа ÑÑигмоманомеÑÑÑ и има ÑазлиÑни ÑоÑми, но най-познаÑаÑа ни е ÑлÑÑалкаÑа Ñ Ð¼Ð°Ð½Ð¾Ð¼ÐµÑÑÑ Ð¸ ленÑаÑа Ñ Ð¿Ð¾Ð¼Ð¿Ð¸Ñка, Ñ ÐºÐ¾ÑÑо Ñе Ñвива миÑниÑнаÑа аÑÑеÑиÑ.
ÐÑи ноÑмален, здÑав вÑзÑаÑÑен Ñовек гÑаниÑиÑе Ñе пÑÐ¸ÐµÐ¼Ð°Ñ 120 torr за ÑиÑÑолна и 80 torr за диаÑÑолна (дÑÑга ÑазпÑоÑÑÑанена меÑна единиÑа е милимеÑÑи живаÑен ÑÑÑлб, mmHg, пÑиемана за Ñавна на Ñази). РазбиÑа Ñе, допÑÑÑими Ñа и малки оÑклонениÑ, но Ñова е, кÑм коеÑо по пÑинÑип Ñе пÑидÑÑжаме.
Ðое е опÑеделÑÑо за кÑÑвноÑо налÑгане?
СÑглаÑно напÑавениÑе изводи, два Ñа оÑновниÑе ÑакÑоÑа, коиÑо влиÑÑÑ Ð½Ð° аÑÑеÑиалноÑо кÑÑвно налÑгане:
- ÐинÑÑен обем на ÑÑÑÑеÑо.
- ÐеÑиÑеÑно ÑÑпÑоÑивление на кÑÑвоноÑниÑе ÑÑдове.
ÐинÑÑниÑÑ Ð¾Ð±ÐµÐ¼ на ÑÑÑÑеÑо е ÑвойÑÑво, коеÑо оÑÑазÑва вÑÑзкаÑа Ð¼ÐµÐ¶Ð´Ñ ÑдаÑÐ½Ð¸Ñ Ð¾Ð±ÐµÐ¼ на ÑÑÑÑеÑо и ÑеÑÑоÑаÑа на ÑÑÑдеÑниÑе ÑÑкÑаÑениÑ. ТоеÑÑ, полÑÑÐ¸Ñ Ð¼Ðµ ÑÑи оÑновни ÑакÑоÑа:
- ÑдаÑен обем на ÑÑÑÑеÑо;
- ÑеÑÑоÑа на ÑдаÑиÑе;
- ÑÑпÑоÑивление на кÑÑвоноÑниÑе ÑÑдове.
Ðакво ни говоÑи кÑÑвноÑо налÑгане и каква е вÑÑзкаÑа Ð¼Ñ ÑÑÑ ÑпоÑÑа?
СÑглаÑно ÑазгледаниÑе вÑÑзки, по кÑÑвноÑо налÑгане може да ÑазбеÑем нÑкои оÑиенÑиÑи за ÑÑÑÑоÑниеÑо и ÑабоÑаÑа на ÑÑÑдеÑÐ½Ð¸Ñ Ð¼ÑÑкÑл. РазбиÑа Ñе, Ñези оÑиенÑиÑи вÑе оÑе ниÑо не знаÑÐ°Ñ Ð¸ е добÑе веднага да бÑÐ´Ð°Ñ Ð¿Ð¾Ñледвани Ð¾Ñ ÐºÐ°ÑдиогÑама, за да Ñе ÑÑÑанови ÑоÑниÑÑ Ð¸Ð·ÑоÑник на ÑмÑÑÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² ÑабоÑаÑа на ÑÑÑÑеÑо. ÐкÑивно ÑпоÑÑÑваÑиÑÑ Ð²Ð»Ð¸Ñе на кÑÑвноÑо ÑÑез ÑпоÑÑа по два оÑновни наÑина:
- ÐоÑÑепенно ÑвелиÑаване на ÑдаÑÐ½Ð¸Ñ Ð¾Ð±ÐµÐ¼ на ÑÑÑÑеÑо, каÑо пÑи Ñова елаÑÑиÑноÑÑÑа на малкиÑе кÑÑвоноÑни ÑÑдове не Ñе или Ñе пÑÐ¾Ð¼ÐµÐ½Ñ Ñлабо.
- ÐÑаÑкоÑÑоÑно или пеÑиодиÑно ÑвелиÑаване на ÑеÑÑоÑаÑа на ÑÑÑдеÑниÑе ÑÑкÑаÑÐµÐ½Ð¸Ñ Ð·Ð° минÑÑа.
РдвеÑе Ð¸Ð·Ð¼ÐµÐ½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ пÑинÑип влиÑÑÑ Ð½Ð° ÑиÑÑолиÑнаÑа гÑаниÑа – Ñази, коÑÑо оÑÑазÑва акÑивнаÑа ÑабоÑа на мÑÑкÑла, ÑвиванеÑо мÑ. ÐиаÑÑолиÑнаÑа гÑаниÑа по пÑинÑип Ñе пÑÐ¾Ð¼ÐµÐ½Ñ Ð¾Ñ ÑеÑÑоÑаÑа на ÑвиваниÑÑа – ÑÑкоÑен пÑлÑ, и Ð¾Ñ Ð¿Ñомени в обема и елаÑÑиÑноÑÑÑа на кÑÑвоноÑниÑе ÑÑдове, ÑÑй каÑо Ñе Ñа поÑÑоÑнен и паÑивен изÑоÑник на напÑежение вÑÑÑ Ñ ÐºÑÑвÑа. ÐÑи ÑÑениÑани лиÑа Ñ ÑголемÑване на ÑÑÑдеÑÐ½Ð¸Ñ Ð¼ÑÑкÑл гоÑнаÑа гÑаниÑа може да Ñе каÑи до 200 torr, доÑи и повеÑе, но за кÑаÑко вÑеме.
ТÑÑбва да оÑбележим, Ñе по пÑинÑип Ñакова повиÑение е нежелаÑелно и подобни ÑÐ²Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñа паÑологиÑни. Ðо ÑпоÑÑÑÑ Ð²Ñе оÑе не е обÑÑнение за пÑомененоÑо кÑÑвно. ÐнимавайÑе. ÐÑÑка ÑÑайна пÑомÑна в кÑÑвноÑо налÑгане ÑÑÑбва да Ñе пÑоÑледÑва. Ð¢Ñ Ð¼Ð¾Ð¶Ðµ да Ñе кÑие в ÑеÑиозни заболÑваниÑ, ÑмÑÑÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² ÑабоÑаÑа на ÑÑÑÑеÑо и дÑÑги оÑгани, пÑоблеми Ñ Ñ Ð¾Ð¼ÐµÐ¾ÑÑазаÑа и дÑÑги. Ðа ÑелÑа Ñлед каÑо еднокÑаÑно ÑÑе оÑÑели пÑомÑна, добÑе е да пÑоÑледиÑе кÑÑвноÑо оÑе поне нÑколко пÑÑи и да запиÑеÑе ÑезÑлÑаÑиÑе в календаÑÑе. Ðай-добÑе Ñова да Ñе ÑлÑÑва по два до ÑÑи пÑÑи на ден и запиÑаниÑе ÑезÑлÑаÑи да Ñе конÑÑлÑиÑÐ°Ñ Ñ Ð»ÐµÐºÐ°Ñ.
ÐиÑоко кÑÑвно налÑгане
ÐиÑокоÑо кÑÑвно (вдигане и на двеÑе гÑаниÑи на налÑганеÑо) най-ÑеÑÑо Ñе ÑмÑÑа за идиопаÑиÑно, Ñ.е. заболÑване без ÑÑÑановена пÑиÑина. Ðо пÑинÑип за каÑегоÑиÑно виÑоко Ñе ÑÑиÑа налÑгане над 130/85 за поÑÑоÑнно. ÐÑизнаÑи, Ñе имаÑе виÑоко кÑÑвно, Ñа замайване, ÑвеÑовÑÑÑеж, гадене, ÑаздÑазниÑелноÑÑ, безÑÑние, ÑÑÑгане на Ñила, кÑÑвоÑеÑение Ð¾Ñ Ð½Ð¾Ñа. ЧеÑÑо обаÑе е и безÑимпÑомно. Ðа да Ñе ÑÑÑанови пÑиÑинаÑа за виÑоко кÑÑвно, ÑÑÑбва да Ñе назнаÑÐ°Ñ ÑедиÑа допÑлниÑелни изÑледваниÑ, вклÑÑиÑелно и ÑÑиглиÑеÑиди,Â Ñ Ð¾Ð»ÐµÑÑеÑол, кÑÑвна Ð·Ð°Ñ Ð°Ñ, ÑÑеÑ, мозÑк и вÑÑÑеÑни оÑгани.
Това ознаÑава, Ñе виÑокоÑо кÑÑвно е допÑлниÑелен ÑимпÑом на ÑедиÑа заболÑваниÑ, каÑо диабеÑ, пÑоблеми Ñ Ð±ÑбÑеÑиÑе и ÑÑÑÑеÑо и дÑÑги. Ðаже и когаÑо Ñакива заболÑÐ²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð½Ðµ Ñа на лиÑе, е добÑе кÑÑвноÑо да Ñе коÑигиÑа. ÐÑиема Ñе, Ñе за дÑлги пеÑиоди Ñо е опаÑно. УвÑÐµÐ¶Ð´Ð°Ñ Ñе ÑÑÑÑеÑо, кÑÑвоноÑниÑе ÑÑдове, бÑбÑеÑиÑе, оÑиÑе и дÑÑги оÑгани. ÐаболÑванеÑо има и клиниÑна изÑва – инÑÑлÑи и инÑаÑкÑи и дÑÑги. ÐекÑва Ñе паÑивно – Ñ диеÑа, избÑгване на Ñол, подпÑавки и дÑÑги, или акÑивно – медикаменÑозно, в по-изÑазениÑе и пÑодÑлжиÑелни ÑлÑÑаи.
ÐиÑко кÑÑвно налÑгане
ÐиÑкоÑо кÑÑвно по пÑинÑип Ñе пÑиема за по-малÑк пÑоблем Ð¾Ñ Ð²Ð¸ÑокоÑо. СÑÑо каÑо него е ÑеÑÑо идиопаÑиÑно и Ñ ÑониÑно. ÐÑ Ð½Ð¸Ñко налÑгане пÑиÑеÑнÑва пÑед оÑиÑе, ÑÑепеÑÑÑ ÑÑÑеÑе, гÑби Ñа ÑавновеÑие, има ÑвеÑовÑÑÑеж. То е и ÑеÑÑа пÑиÑина за пÑипадÑк. ÐпаÑноÑÑ ÑÑк Ñа ÑÑÑогиÑе диеÑи, обезводнÑванеÑо, обилна кÑÑвозагÑба пÑи менÑÑÑÑаÑÐ¸Ñ Ð¸ дÑÑги. Ðа понижено налÑгане пÑи мÑжеÑе Ñе ÑÑиÑа Ñакова на и под 100/60, а пÑи жениÑе 95/60.
ÐеÑа или ÑинейджÑÑи Ñа пÑедÑазположени кÑм вÑеменно, вÑзÑаÑÑово понижаване на налÑганеÑо, коеÑо, комбиниÑано Ñ ÑеÑÑÑикÑивни Ñ ÑаниÑелни Ñежими може да ÑÑане опаÑно. ÐÑновно и важно е дÑлгоÑÑоÑно да Ñе повиÑи пÑиема на ÑеÑноÑÑи, кÑаÑкоÑÑоÑно Ð¼Ñ Ð²Ð»Ð¸Ñе напÑимеÑ каÑеÑо. ÐиÑкоÑо кÑÑвно може да е пÑизнак на заболÑваниÑ, каÑо Ð°Ð½ÐµÐ¼Ð¸Ñ Ð¸ ÑÑÑдеÑна ÑлабоÑÑ, ÑепÑÐ¸Ñ Ð¸Ð»Ð¸ Ñ Ð¾Ñмонални оÑклонениÑ.
ÐÑлгоÑÑоÑно Ñо влиÑе на кÑÑÐ²Ð½Ð¸Ñ Ñок, намалÑвайки Ñ ÑаненеÑо на мÑÑкÑлниÑе, мозÑÑниÑе и дÑÑгиÑе клеÑки в оÑганизма. ÐобÑа ÑеÑÐ°Ð¿Ð¸Ñ ÑÑеÑÑ Ð½Ð¸ÑкоÑо кÑÑвно налÑгане е ÑпоÑÑÑÑ. СÑÑеÑÑвÑÐ²Ð°Ñ Ð¸ дÑÑги ÑеÑни ÑазновидноÑÑи на пÑомени в кÑÑвноÑо, каÑо Ñближаване на гоÑна и долна гÑаниÑа и ÑаздалеÑаванеÑо им. Това Ñа паÑологиÑни ÑлÑÑаи, най ÑеÑÑо ÑвÑÑзани Ñ ÐºÐ¾Ð½ÐºÑеÑни заболÑваниÑ, изиÑкваÑи лекаÑÑка намеÑа.
ÐлиÑÐ½Ð¸Ñ Ñ Ð¼ÐµÐ´Ð¸ÐºÐ°Ð¼ÐµÐ½Ñи и диеÑи
ШиÑок ÑпекÑÑÑ Ð¼ÐµÐ´Ð¸ÐºÐ°Ð¼ÐµÐ½Ñи и ÑÑплеменÑи влиÑÑÑ Ð½Ð° кÑÑвноÑо. ÐÑÑÑноÑÑ Ñо е ÐµÐ»ÐµÐ¼ÐµÐ½Ñ Ð½Ð° Ñ Ð¾Ð¼ÐµÐ¾ÑÑазаÑа, койÑо изклÑÑиÑелно леÑно Ñе влиÑе Ð¾Ñ Ð¼ÐµÐ´Ð¸ÐºÐ°Ð¼ÐµÐ½Ñи, и доÑи Ð¾Ñ Ñ Ñани и напиÑки. Ðного Ð¾Ñ ÑеÑÑо използваниÑе медикаменÑи вÑв ÑиÑнеÑа Ð¼Ð¾Ð³Ð°Ñ Ð´Ð° пÑоменÑÑ ÐºÑÑвноÑо налÑгане. ÐедикаменÑиÑе, използвани за оÑÑлабване, каÑо кленбÑÑеÑол и еÑедÑин диÑекÑно повиÑÐ°Ð²Ð°Ñ ÐºÑÑвноÑо налÑгане. СпеÑиално еÑедÑинÑÑ Ñе използва пÑÑко Ñ Ñова Ñи пÑиложение и в медиÑинаÑа пÑи оÑÑлабване на ÑÑÑдеÑнаÑа дейноÑÑ.
ТонизиÑаÑиÑе напиÑки, базиÑани на гÑаÑана или коÑеин ÑÑÑо повиÑÐ°Ð²Ð°Ñ ÐºÑÑвноÑо налÑгане. РезкиÑе Ñпадове на ÑеÑÑоÑÑеÑона Ñлед Ñ Ð¾Ñмонален ÑикÑл Ð¼Ð¾Ð³Ð°Ñ Ð´Ð° повиÑÐ°Ñ ÐºÑÑвноÑо, ако и по пÑинÑип да Ñе пÑиема, Ñе ÑеÑÑоÑÑеÑонÑÑ Ð²Ð»Ð¸Ñе благоÑвоÑно. ÐÑÑзкаÑа междÑ кÑеаÑина и виÑокоÑо кÑÑвно Ñе ÑÑиÑа за доказана по много паÑагÑаÑи – наÑоваÑване на бÑбÑеÑиÑе, задÑÑжане на вода и дÑÑги.
ÐÑкои ÑеÑапии, каÑо напÑÐ¸Ð¼ÐµÑ Ñази ÑÂ Ñ Ð¾Ñмон на ÑаÑÑежа пÑк Ð¼Ð¾Ð³Ð°Ñ Ð´Ð° Ð´Ð¾Ð²ÐµÐ´Ð°Ñ Ð´Ð¾ намалÑне на кÑÑвноÑо. ÐÑи виÑоко кÑÑвно ÑÑÑбва да избÑгваÑе диеÑа, богаÑа на мазнини, ÑолениÑе Ñ Ñани, коÑеина, пÑеÑжданеÑо, колбаÑиÑе, боб, гÑби, ÑÑпа, газиÑано и нÑкои подпÑавки каÑо Ñ ÑÑн, гоÑÑиÑа и дÑÑги.
ÐÑи ниÑко кÑÑвно избÑгвайÑÐµÂ Ð°Ð»ÐºÐ¾Ñ Ð¾Ð»Ð°Â Ð¸ ÑвелиÑеÑе пÑиема на ÑеÑноÑÑи. ÐожеÑе да използваÑе ÑмеÑено забÑанениÑе неÑа в ÑлÑÑаиÑе на виÑоко кÑÑвно. Ðе можем да Ñазгледаме вÑиÑки ÑлÑÑаи и взаимодейÑÑвиÑ. Само е добÑе да знаеÑе едно: ноÑмалноÑо кÑÑвно е оÑновен ÑакÑÐ¾Ñ Ð·Ð° ÑабоÑаÑа на ÐаÑÐ¸Ñ Ð¾ÑганизÑм, за Ñ ÑаненеÑо и ÑÑнкÑиониÑанеÑо на клеÑкаÑа. ÐоÑи Ñамо ÑÑÑ ÑпоÑÑа вие веÑе ÑÑÑеÑиÑаÑе леко Ñози баланÑ.
Ð ÑлÑÑай, Ñе по един или дÑÑг ÑлÑÑай пÑоблеми Ñ ÐºÑÑвноÑо вÑе пак Ñе ÑвÑÑ, най-добÑе пÑеÑÑÑановеÑе ÑÑплеменÑиÑе и Ñ Ð¾ÑмоналниÑе ÑеÑапии и Ñе ÑÑаÑайÑе да пÑеодолееÑе пÑоблема. Ðе го ли напÑавиÑе, Ñе полÑÑиÑе кÑаÑкоÑÑоÑен еÑÐµÐºÑ Ð²ÑÑÑ Ñ Ð¼ÑÑкÑлиÑе и визиÑÑа Ñи, но и дÑлгоÑÑоÑен вÑÑÑ Ñ ÐаÑеÑо здÑаве и оÑганизма Ðи, койÑо по един или дÑÑг наÑин пак Ñе Ñе оÑÑази и на бÑдеÑиÑе ви ÑезÑлÑаÑи и ÑизиÑеÑко ÑÑÑÑоÑние.
ÐÑÑвно налÑгане СÑÑноÑÑ, знаÑение, Ð¸Ð·Ð¼ÐµÐ½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ Ñова, коеÑо ÑпоÑÑÑваÑиÑе е добÑе да знаÑÑ Ð·Ð° него
Няма коментари:
Публикуване на коментар